
Ruža je pravdepodobne symbolom kontrastov. Môžete ju nájsť kvitnúť v záhradách Villa Cimbrone nad Stredozemným morom, alebo zabalenú v celofáne a vystavenú v plastovom vedre v rohovom obchodíku. Jej povesť v parfumérii zažila vrcholy, ako napríklad ružová mánia 19. storočia inšpirovaná cisárovnou Jozefínou, a pády: v roku 1919 Coco Chanel povedala, „Žena by mala voňať ako žena, nie ako ruža.“ Ouch.
Prešlo dlhé obdobie, kým sa ruža opäť dostala na vrchol vo svete parfumov, aj keď nikdy úplne nevymizla (pre záznam, aj Chanel No. 5 má ružové tóny). Ale v roku 2024 si ruža opäť vydobyla vedúce postavenie. Jej vzostup bol nedávno trochu narušený posadnutosťou milovníkov parfémov voči gurmánskym vôňam, konkrétne k vanilkovým. No teraz sme pripravení odložiť Baccarat Rouge 540 a dať prednosť niečomu... ružovejšiemu.
A čo presne znamená „ružovejšie“ práve teraz? V podstate čokoľvek. Od jednoduchej potpourri ruže sme sa posunuli veľmi ďaleko. Neveríte mi? Čo takto: Lancôme práve uviedol kolekciu 11 ružových parfémov (áno, len málo ich chýba k tucetu), aby oživil kategóriu a raz a navždy dokázal neuveriteľnú rozmanitosť tejto kvetiny.
Ako reformovaný odporca ruže môžem osobne dosvedčiť, že teraz existuje ružová vôňa pre každého. To už nie sú vône ruže z vašej maminej (alebo babičkinej) záhrady. Táto nová generácia ružových parfémov nás vyzýva zabudnúť na všetko, čo sme si o tejto kvetine mysleli, a objaviť jej mnohé stránky úplne novým spôsobom.
Emma Vernon, hostiteľka podcastu Perfume Room, hovorí, že moderný vývoj ružových vôní môžeme sledovať cez kultúrne a módne trendy. „Je to tón, ktorý indikuje väčšie trendy vo móde a spoločnosti,“ vysvetľuje. V polovici 2010-tych rokov nové niche parfumérie so svojimi bezpohlavnými obalmi a vôňami mierne preformulovali starodávnu ružu. „Sociálne to bola doba, keď ľudia začali chápať širšie spektrum rodu,“ hovorí Vernon. A bola to aj doba zrodenia „girlboss“ éry, keď ženy boli povzbudzované v kariérnom vzostupe a aktívnom pracovnom nasadení. „Prišli značky s industriálnymi, unisex, štýlovými parfémami a všetky uviedli industriálne, unisex, štýlové ruže: Rose 31 od Le Labo, Rose of No Man’s Land od Byredo,“ hovorí Vernon.
Začiatok 2020-tych rokov priniesol „maximalistickú, luxusnú ružu“ ako ukazovateľ statusu. Skúste si predstaviť Tom Ford’s Rose Prick. Krátko nato sa stalo populárnym koketné, ultra-femininné vyjadrenie ruže pod vplyvom TikTok a pandemického rozmachu štýlov ako cottagecore, coquettecore či Barbiecore, reprezentované napríklad pastelovou ružovou Delina od Parfums de Marly (víťazom Best of Beauty 2024). Nositelia parfémov boli pripravení „reklamovať si, ‘Áno, chcem voňať ako sladká ruža a nemám z toho žiadnu hanbu. Je v poriadku, že chcem byť nenapraviteľne ženská s mojou vôňou,’“ hovorí Vernon. Čo bude nasledovať? „Myslím, že smer, ktorým sa uberáme, je stále snaha rebéliť voči tomu, čo všeobecne tvrdili, že nie je cesta, ako byť,“ hovorí Vernon, ktorý si myslí, že to môže znamenať návrat k „drzým, neslušným, animálnym ružiam z 80. rokov.“ (Myslite na Ungaro Diva a Estée Lauder Knowing. Áno, prosím!)
Kým definitívny návrat veľkých vôní z 80. rokov je ešte nejasný, celková ružová vlna rozhodne prebieha. Vráťme sa na chvíľu k tej novej línii Lancôme, ktorá obsahuje 11 ružových vôní, oficiálne nazvaných Absolue Les Parfums. Najali niektorých z najväčších parfumérov sveta, aby interpretovali túto kvetinu vlastným nezameniteľným spôsobom. Napríklad, Frank Voekl, autor populárnych vôní ako Glossier You či Le Labo’s Santal 33, je aj tvorcom Rose or Die, drevitú ružu s tónmi údeného čierneho čaju, pivónie a gaiac dreva. Je tu chiprová ruža, vodná ruža, citrusová ruža a veľkokvetá ruža nazvaná 1001 Roses, ktorú značka opisuje ako „najčistejšiu interpretáciu čerstvo trhanej ruže z Domaine de la Rose,“ Lancômneho ružového poľa v Grasse.
Ako som spomínal, kedysi som bol silne proti ružiam. Ale asi pred štyrmi rokmi ma Frederic Malle’s Portrait of a Lady presvedčila o opaku. Naučil som sa nielen oceňovať, ale aj zbožňovať ružové vonné tóny. Takže keď sa mi na dvere dostali nové Lancôme vône, neváhal som a začal hneď testovať. Ako certifikovaný milovník chypre som bol najviac nadšený z vôní Hot as Rose od Alexandra Moneta a Albera Manillasa s čiernymi ríbezľami a patchouli, a I Flamed a Rose, zmes vetiveru, ambroxu a patchouli snívanú Daphné Bugey. Hot as Rose je ideálny východiskový bod pre žáner chypre vďaka šťavnatej pikantnosti čiernych ríbezlí. I Flamed a Rose je dymová a komplikovaná – možno dokonca polemizujúca. Sú tu aj také, ktoré potešia dav, ako pekná citrusová a biela čajová Le Parfum, ktorá by bola ideálna na každodenné nosenie do kancelárie, a zvláštnejšie vône, ako mrazivá, vodná, machová Not Your Rose.
Parfumérka Fanny Bal vytvorila dve vône v tejto kolekcii, sviežu a živú 6 AM Rose, ktorú vytvorila v spolupráci so slávnym parfumérom Dominikom Ropionom – tvorcom Portrait of a Lady, NBD – a ovocno-kvetinovú Storm & Roses, elektrickú zmes patchouli, čierneho ríbezlia a vlastných ruží Lancôme.
„Magickou vecou na ruži je, že môžete cítiť a objaviť toľko rôznych stránok,“ vysvetľuje Bal svoj prístup k dvom vôňam – a základ celej kolekcie. Bal popisuje 6 AM Rose ako „sviežu“ a „plátkovú“ vďaka iskrivo, takmer vlhkej kombinácii ruže a jazmínu a nazýva Storm & Roses „elektrickou“.
Dokonca aj keď nie je hlavným prvkom vône, táto viacrozmerná kvetina je neoddeliteľnou súčasťou palety parfuméra. „Jednou z prvých vecí, ktorú urobíte ako parfumér, je vytvorenie ružového akordu,“ hovorí Joey Rosin z butikového parfumového domu Hoax Parfum, ktorý často siaha po ruži, keď vôni, na ktorej pracuje, chýba niečo „éterické“ alebo „zdvih“. Tam prichádza ruža. „Deväťkrát z desiatich vás dostane práve ruža alebo ružové materiály tam,“ vysvetľuje. „Tá postava, tá postava, tá postava.“ (Rosin nedávno vytvoril vôňu pre líniu Troye Sivana Tsu Lange Yor.) Bal nazýva ružu „praktickou“ súčasťou svojej palety, hovoriac, že je „veľmi elegantná a silná“, nech je použitá akokoľvek. V jeho dlhoročnom stĺpčeku Malle kedysi vysvetlil, ako je ruža nie je rovnaká ako ruža: „V prírode neexistuje ruža, ktorá vonia ako iná,“ napísal. „Všetky vonia ružovo, samozrejme, ale vo všeobecnosti, čím tmavšia je farba kvetu, tým teplejšia je vôňa. Červené ruže voňajú bohato, takmer ako tabak zmiešaný s niečím sladkým, ako napríklad maliny. Bledé ruže voňajú sviežo a takmer pozemsky.“
Takže ak si asociujete ružové vône s práškovými, príliš zženštenými mydlami a „babičkovskými parfumami“, je čas otvoriť si olfaktorické obzory. „Jednou z veľkých vecí na ružách je, že pokiaľ každá má toľko rôznych stránok, umožňuje to miešať ju s inými vecami,“ povedal Malle kedysi. A pretože ruža dobre funguje s množstvom tónov, stala sa stálicou v praxi parfumérie a neodmysliteľným nástrojom pre umelecký prejav parfuméra. Rosin si obzvlášť obľúbil kombináciu ruže a liči, a Bal definuje modernú ružu ako takú, ktorá je spojená so sviežimi, zelenými a ovocnými tónmi, alebo drevom a mošusom.
Objavte niektoré z najzaujímavejších noviniek od značiek ako Diptyque, Cult Gaia a Byredo a sledujte, ako parfuméri reinterpretujú ružu nečakanými spôsobmi.
Bohatá Ruža
Pokojnú luxusnosť pri veľkých, výrazných ružových vôňach neexistuje. Vyjadrujú hlasnú, prehnanú opulenciu tým najlepším spôsobom, ako v prípade, keď priatelia a manželia Kardashian-Jenner dekorujú svoje domy od hlavy až po päty kvetmi na narodeniny a výročia. Bvlgari’s Le Gemme Sahare určite patrí do kategórie rúžička bohatých dievčat, hoci vonia skôr ako Saharská púšť než Calabasas; jej lákavá zmes saténovej púštnej ruže a ambergris pretrváva hodiny.
Novo obnovená Balmain Beauty Carbone spája, čo značka nazýva „maximalistický mošus“ s „minimalistickou ružou“. Obe, mošus a ružové absolútum, majú možnosť ukázať svoje tmavé a svetlé stránky, pričom ruža sa najprv zdá mäkká a sladká, potom sa prehlbuje spolu so zmyselným mošusom a teplými, korenistými tónmi kmínu.
A Amouage, parfuméria, ktorá takmer vyžaruje luxus, dala gurmánsky šmrnc ruži s ich novou Love Delight. Ruža je okorenená zázvorom, škoricou a kvapkou rumu.
Rebelantská Ruža
Tieto ružové parfémy prekonávajú limity toho, čím môže byť ruža: suchá, mrazivá, veterná. Využívajú inšpiráciu z prírody, aby ukázali evolúciu ruže z jednoduchej záhradnej kvetiny na komplexnú, stále sa meniacu ikonu. Diptyque’s Rose Roche, súčasť novej línie Les Essences de Diptyque, je ďalšou odou na púšťovú ružu, ale zatiaľ čo Bvlgari ruža je bohatá, hlboká a korenistá vôňa, Rose Roche sa zdá takmer krištáľová vďaka štipke citróna a jasnému patchouli. Má skvelý výdrž, no stále pôsobí priezračná a ľahká ako ľanové šaty.
Púšť bola tiež inšpiráciou pre Byredo’s Desert Dawn, ktorá otvára s kombináciou korenistého kardamónu zmäkčeného hrstkou ružových lístkov a zmiešaného na suchom, ostrých papierovom základe. Desert Dawn nie je per se ružová vôňa, pretože santalové a vetiverové tóny dominujú väčšine srdca, ale jemnosť ruže pomáha uhladiť akékoľvek ostré hrany.
Future Society Haunted Rose bola inšpirovaná vyhynutou juhoafrickou kvetinou naposledy videnou v roku 1960, spájajúcou mokrú, čerstvú ružu s dávkou šafranu, čierneho korenia a mučenky, aby vytrhla ružu z jej záhradného komfortného zóny.
Zábavná Ruža
Niekedy sú vône jednoducho stvorené pre zábavu a frivolnosť a ruža môže byť vrcholovou zábavnou dievčatou. NOYZ’s Love Club je ďalšia ružovo-šafránová kombinácia, šťavnatá a koketná, ako naznačuje jej meno. Je to vôňa, ktorá vyťahuje ružu zo záhrady a umiestňuje ju priamo do stredu tanečného parketu. Požičala vám svoju koženú bundu a cigaretu, a kto vie, kam noc povedie.
Priehľadná horúca ružová fľaša Charlotte Tilbury’s Love Frequency je náznakom šťavy vo vnútri: živá, drevitá ruža s vrchnými tónmi ružového korenia a prívetivou stopou. Vôňa bola formulovaná s tým, čo Tilbury nazýva „molekuly zvyšujúce emócie“ odvodenej z ruže a kašméranu, aby „posilnili pocity lásky,“ čo je pravdepodobne len zábavný marketing, ale hej—toto by mohla byť ruža, do ktorej sa zamilujete!
Seriózna Ruža
Stále je tu miesto pre „tradičnejšie“ ponatie ruže, ktoré plne prijímajú jemnejšiu stránku kvetiny.
Ak chcete niečo klasické, skúste Frédéric Malle’s Lipstick Rose. Vôňa bola inšpirovaná – uhádli ste – vôňou vintage rúžu, s jemnými, práškovými tónmi ruže a fialky ozvláštnenými grapefruitem nad základom vanilky a mošusu. Predstavte si to ako retro filmovú hviezdu všetko zabalené vo vôni.
Prada opisuje svoju Infusion de Rose ako „pôvabnú“ a presne tak aj vonia, vďaka peknej, sviežej kombinácii tureckej ruže a neroli. Aerin má celú séria ružových vôní, vrátane najnovšieho Rose de Grasse, dar ako stvorený pre nováčikov.