ChatGPT vo svete vôní je tu

ChatGPT vo svete vôní je tu

Keď vojdete na oddelenie parfumov v obchodnom dome, privítajú vás desiatky značiek ponúkajúcich vzorky vo všetkých smeroch — a k dispozícii nie je ani zďaleka dosť kávových zŕn na prečistenie nosa medzi jednotlivými vôňami. Ako si môže človek z tisícov možností nájsť svoju vôňu? TikTok vám možno poradí napodobeninu Maison Francis Kurkdjian Baccarat Rouge 540 (aj tak nič presne neporovnáte), alebo si možete prečítať oslnivý popis toho, ako Glossier You na každej pokožke rozvíja inak, no vône sú osobná záležitosť. Nikto nepozná lepšie, čo vám vonia, než vy sami — s výnimkou možno robota.

Umelá inteligencia (AI) začala byť zvedavá a začala narúšať klasické paradigmy objavovania a tvorby vôní. Po stáročia sa parfuméri stavali na jemne naladených ľudských parfumérov, ktorí si svoje zručnosti zdokonaľovali cez roky intenzívneho tréningu a učenia sa. Niektoré významné príklady: Majsterka parfumérka Anne Flipo vytvorila ikonické vône vrátane Lancôme’s La Vie Est Belle a YSL’s Libre, Dominique Ropion je génius za Frédéric Malle’s Portrait of a Lady a Paco Rabanne’s Invictus, a Rodrigo Flores-Roux je zodpovedný za Clinique’s Happy a Tom Ford’s Neroli Portofino. Každý z nich vytvoril jedinečné vône, no čo majú spoločné, je to, že ich remeslo vyžaduje majstrovské ovládanie ingrediencií, hlboké pochopenie kompozície a, samozrejme, ich cit pre vône.

Typicky môže tvorba parfumu zahŕňať viac než 100 ľudí a sériu krokov: Požiadavka klienta sa odošle do parfumérskeho domu, potom interný tím — vrátane parfumérov, hodnotiteľov, predajcov, regulačného a marketingového tímu — pracuje na vytvorení vône podľa želania klienta. Formula sa odošle do laboratória, kde sa parfum najprv vyrobí, a potom ho tím predstaví klientovi, ktorý ho môže milovať, alebo vrátiť späť na prerobenie. Aj napriek tomuto historicky zdĺhavému procesu sú niektorí z najväčších odborníkov otvorení tomu, aby sa harmonogram výrazne zefektívnil.